INTERNATIONAL CONFERENCE “PRINCIPLES OF MUSIC COMPOSING”
2019 November 20–22
LMTA Building 1: Juozo Karoso salėje (Gedimino pr. 42)
THE XIX INTERNATIONAL MUSIC THEORY CONFERENCE “PRINCIPLES OF MUSIC COMPOSING: ORCHESTRA IN MODERN CONTEXTS”
Dedicated to the 100th Anniversary of Eduardas Balsys
November 20/Lapkričio 20 d.
9:30 Registration of participants/Dalyvių registracija
9:45 Opening of the conference/Konferencijos atidarymas
FIRST SESSION: Theoretical Aspects of Orchestra as a Concept/
PIRMOJI SESIJA: Teoriniai orkestro sampratos aspektai
(Lithuanian Academy of Music and Theatre, Juozas Karosas Hall/Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Juozo Karoso salė; Gedimino pr. 42)
Chair/Moderatorius: Marius Baranauskas
10:00 Roger Redgate When is an Orchestra not an Orchestra?
10:30 Оleksandr Zharkov Timbre Syntax in Composition Techniques of the Twentieth Century: General and Special Sets
11:00 Marius Salynas New Orchestral Virtual Realities
11:30–12:00 Coffee Break/Kavos pertraukėlė
Chair/Moderatorius: Dr. Andrius Maslekovas
12:00 Dina Lentsner Orchestra as a Marker of Fluid Community in Ēriks Ešenvalds’s Nordic Light Multimedia Symphony
12:30 Vadym Rakochi “The Orchestra of Soloists”: The Idea of a Concerto in Mahler’s Nachtmusiken
13:00 Martin Vishnick The London Improvisers Orchestra: A Subjective Review
13:30–15.00 Lunch Break/Pietų pertrauka
15:00–17:45
PRACTICAL SESSION: The LMTA Improvisers Ensemble (LIE)/
PRAKTINĖ SESIJA: LMTA improvizacinis ansamblis (LIA)
(Lithuanian Academy of Music and Theatre, Music Innovation Studies Centre (MISC)/Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Muzikos inovacijų studijų centras (MISC); Gedimino pr. 42)
Host/Moderatorius: Dr. Martin Vishnick
15:00 Session I / 16:30–16:45 Break/Pertrauka / 16:45 Session II
18:00–19:00
PRESENTATION OF A NEW CD “Unidentified Cycles of M. K. Čiurlionis”/
KOMPAKTINĖS PLOKŠTELĖS PRISTATYMAS „Neatpažinti M. K. Čiurlionio muzikos ciklai“
Jurgis Karnavičius (piano/fortepijonas)
(Lithuanian Academy of Music and Theatre, Juozas Karosas Hall/Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Juozo Karoso salė; Gedimino pr. 42)
————————-
November 21/Lapkričio 21 d.
SECOND SESSION: Technological Solutions of Contemporary Orchestra in Relation to Orchestral Tradition
ANTROJI SESIJA: Technologiniai šiuolaikinio orkestro sprendimai ir jų santykis su tradicija
(Lithuanian Academy of Music and Theatre, Juozas Karosas Hall/Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Juozo Karoso salė; Gedimino pr. 42)
Chair/Moderatorius: Prof. Roger Redgate
10:00 Marcello Messina Disquieting Presences in the Concert Hall: a Tale of Wheelbarrows, Digger Buckets and Other Unusual Objects in Recent Orchestral and Chamber Music from Northern England
10:30 Manos Panayiotakis Acoustic Instruments as Primitive Sources for Sound Synthesis in the Orchestral Writing of Edgard Varèse—Arcana and Amériques
11:00 Martyna Krymska Sinfonietta for Two String Orchestras by Kazimierz Serocki in the Context of Orchestration and Selected Analytical Aspects of the Composition
11:30 Stephan Lewandowski Tightrope Walks and Panorama. Orchestral Techniques in Wilfried Krätzschmar’s 5th Symphony (2018)
12:00–13:00 Coffee Break/Kavos pertraukėlė
THIRD SESSION: The Oeuvre by Eduardas Balsys: Contexts and (Re)Interpretations (held in Lithuanian)
TREČIOJI SESIJA: Eduardo Balsio kūrybos kontekstai ir (re)interpretacijos (sesija lietuvių k.)
(Lithuanian Academy of Music and Theatre, Juozas Karosas Hall/Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Juozo Karoso salė; Gedimino pr. 42)
Chair/Moderatorė: Dr. Lina Navickaitė-Martinelli
13:00 Gražina Daunoravičienė Eduardas Balsys’ Dodecaphony and its Contexts / Eduardo Balsio dodekafonija ir jos kontekstai
13:30 Judita Žukienė Final Chords as a Vivid Reflection of Eduardas Balsys’ Creative Work (Concerto for Solo Violin) / Paskutinieji taktai – ryškus E. Balsio kūrybos atspindys (Koncertas smuikui solo)
14:00–14.30 Coffee Break/Kavos pertraukėlė
Chair/Moderatorė: Beata Baublinskienė
14:30 Domantas Milius Eduardas Balsys’ Score for the Feature Film Adomas Wants to be a Man: Types, Functions and Exceptionality of Music / Eduardo Balsio muzika kino filmui „Adomas nori būti žmogumi“: muzikos tipai, funkcijos ir išskirtinumas
15:00 Audronė Žiūraitytė Multifariousness of Interpretations of Eduardas Balsys’ Ballet Eglė the Queen of Serpents / E. Balsio baleto „Eglė žalčių karalienė“ interpretacijų įvairovė
15:30 Audronė Žigaitytė-Nekrošienė Nuances of the Dramaturgy of Emotional States in Eduardas Balsys’ Journey to Tilsit in the Context of Opera History / Būsenų dramaturgijos atspalviai Eduardo Balsio operoje „Kelionė į Tilžę“ operos istorijos kontekste
19:00
CONCERT. PREMIERES-DEDICATIONS. Dedicated to the 100th Anniversary of Eduardas Balsys
KONCERTAS. PREMJEROS – DEDIKACIJOS: Eduardo Balsio 100-ioms gimimo metinėms pažymėti
(Church of St. Casimir/Vilniaus Šv. Kazimiero bažnyčia; Didžioji g. 34)
Performers/Atlikėjai: Karolina Juodelytė (vargonai), Vera Talerko (sopranas), Laurynas Lapė (trimitas), Albinas Gražulis (trombonas)
Compositions by/Kompozitoriai: Rimantas Janeliauskas, Jonas Jurkūnas, Artūras Mikoliūnas, Paulius Prasauskas, Marius Baranauskas
————————–
November 22/Lapkričio 22 d.
FOURTH SESSION: The Integrity of Style and Orchestral Techniques/
KETVIRTOJI SESIJA: Orkestro technikų ir kūrybos stiliaus integralumas
(Lithuanian Academy of Music and Theatre, Juozas Karosas Hall/Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Juozo Karoso salė; Gedimino pr. 42)
Chair/Moderatorius: Dr. Ramūnas Motiekaitis
10:00 Aleksandra Machura Tam/Tu [There/Here]. Music for Violin, Voices and Instruments – Orchestra in the Eyes of Rafał Augustyn
10:30 Mantautas Krukauskas Developments in Spatial Music for Orchestra and Big Ensembles
11:00 Charris Efthimiou On the Instrumentation of Bass and Melody Line in M. K. Čiurlionis’s Miške
11:30 Alexander Douglas From ‘Orchestra’ to ‘Jazz Orchestra’ and Back: a Brief Phenomenological Account
12:00 DISCUSSIONS. CLOSING REMARKS
12:15 Buffet/Furšetas
***
POSTERS/STENDINIAI PRANEŠIMAI:
Rimantas Janeliauskas The Integrity of Style and Orchestral Techniques in the Oeuvre by Eduardas Balsys
Mārtiņš Viļums Orchestration as Heterophonic Synthesis in Mārtiņš Viļums’ Tvyjoraan for Chamber Orchestra
Marius Baranauskas Structural Elements of Contemporary Orchestra