Mūsų svetainėje naudojami slapukai, kad užtikrintume jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su mūsų Slapukų politika , Privatumo politika

Įvyko „Susikalbėjimai Didžiojoje“ su Algimantu Puipa ir Laurynu Bareiša

Vasario 21 d. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Didžiojoje salėje įvyko trečiasis susitikimas iš LMTA 90-mečiui skirto dialogų ciklo „Susikalbėjimai Didžiojoje“. Šį kartą vakaras buvo skirtas kinui, pašnekovai – dviejų kartų Lietuvos kino meistrai, režisieriai Algimantas Puipa ir Laurynas Bareiša.

Laurynas Bareiša, Algimantas Puipa ir Rasa Paukštytė (c) Simonas Lukoševičius

Nacionalinės premijos laureatą, LMTA profesorių A. Puipą ir neseniai Vyriausybės premiją pelniusį LMTA docentą L. Bareišą kalbino žinoma kino ir teatro kritikė Rasa Paukštytė.

Algimantas Puipa ir Laurynas Bareiša – skirtingų kartų ir estetinės raiškos Lietuvos kino kūrėjai. Režisieriai pasakojo apie kūrybinį metodą: A. Puipa daugelyje savo filmų remiasi siužetais iš literatūros, pastaruoju metu paniro į siurrealistinį kiną. L. Bareišą, priešingai, inspiruoja tikri įvykiai (pasak režisieriaus, lyg „iš Delfi“), kuriuose jis įžvelgia filmo siužeto plėtotei reikalingą konfliktą, jo filmai „realistiniai“. Be to, L. Bareiša priklauso jaunajai kino kūrėjų kartai, kuri gali remtis nemenkomis per pastarąjį dešimtmetį LMTA išugdytomis scenaristų pajėgomis (jis ir pats rašo scenarijus).

Taip pat pašnekovai papasakojo apie tai, ko tikisi iš publikos, ar ji jiems svarbi; ką laiko savo mokytojais. A. Puipa prisiminė savo studijas Kinematografijos institute Maskvoje aštuntajame praeito amžiaus dešimtmetyje. L. Bareiša atsakydamas į klausimą apie mokytojus pasinaudojo proga padėkoti A. Puipai kaip savo mokytojui plačiąja prasme. 2016 m. baigęs LMTA, L. Bareiša sakė, jog prof. A. Puipa visuomet labai šiltai palaikydavo studentus per peržiūras ir egzaminus.

A. Puipos filmas „Sinefilija“ (c) Simonas Lukoševičius

Pašnekovai prisiminė ir smagių istorijų, pavyzdžiui, A. Puipa pasakojo, kad jo filmas „Bilietas iki Tadž Mahalo“ 1990 m. buvo sukurtas jo studijų laikų bičiulio iš Kazachijos pinigais, o daina apie stintas filme „Moteris ir keturi jos vyrai“ (1983) nėra Pamario regiono liaudies daina, kaip daugelis mano, tai Juozo Širvinsko sukurta muzika. 

Vakaro metu buvo demonstruojamos ištraukos iš A. Puipos filmų „Sinefilija“, „Bilietas iki Tadž Mahalo“ ir pirmojo trumpametražio filmo „Randas“, sukurto dar iki studijų Kinematografijos institute, bei L. Bareišos filmų „Piligrimai“, „Kupranugaris“ ir „Kaukazas“ fragmentai. 


L. Bareišos filmas „Piligrimai“ (c) Simonas Lukoševičius

Algimanto Puipos filmai – tai visa epocha Lietuvos kino padangėje. Režisieriaus darbai daugiau nei keturis dešimtmečius rodomi didžiuosiuose kino ekranuose ir televizijoje, pelnė prizus Lietuvos ir užsienio kino festivaliuose. A. Puipa ne kartą apdovanotas „Sidabrinės gervės“ prizu, 2019 m. jam įteikta Nacionalinė kultūros ir meno premija. Sinefilai puikiai žino tokias A. Puipos juostas kaip „Moteris ir keturi jos vyrai“ (1983), „Elzė iš Gilijos“ (1999), „Nebūsiu gangsteris, brangioji“ (1978), „Arkliavagio duktė“ (1981), „Amžinoji šviesa“ (1987), „Bilietas iki Tadž Mahalo“ (1990), „Dievų miškas“ (2005), „Nuodėmės užkalbėjimas“ (2007), „Miegančių drugelių tvirtovė“ (2012), „Edeno sodas“ (2015), „Sinefilija“ (2021) ir daugelis kitų juostų. A. Puipos filmuose įamžinti keleto kartų ryškiausių Lietuvos aktorių darbai, jis parašė scenarijų savo ir kitų režisierių filmams. Pasak Lauros Blynaitės, A. Puipos kūrybai būdinga poetiškumas, intymus, siurrealistinis pasaulio vaizdavimas, vaizdo plastika, pabrėžiama peizažo, kaip vidinio herojų pasaulio atspindžio, svarba.

Laurynas Bareiša, Algimantas Puipa ir Rasa Paukštytė (c) Simonas Lukoševičius

1974 m. baigęs Kinematografijos institutą Maskvoje, A. Puipa iki 1992 m. dirbo Lietuvos kino studijoje. 1993 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įkūrus Kino ir televizijos katedrą, 2002 m. A. Puipa pradėjo joje dėstyti, 2016 m. jam suteiktas profesoriaus vardas.

Vasario 16-osios išvakarėse Vyriausybės kultūros ir meno premiją pelnęs Laurynas Bareiša debiutavo 2014 m. trumpametražiu filmu „Dembava“, paremtu tikrais tuo metu Lietuvą sukrėtusiais įvykiais. Ši juosta buvo sukurta L. Bareišai dar studijuojant LMTA. Nuo to laiko Lietuvos ir užsienio kino festivalių ekranus išvydo kiti L. Bareišos trumpametražiai filmai: „Kupranugaris“ (2016), „Pirtis“ (2017, „Sidabrinės gervės“ apdovanojimas), „Kaukazas“ (2018), „Atkūrimas“ (2020). 2021 m. Venecijos kino festivalyje buvo parodyta L. Bareišos debiutinio ilgametražio filmo „Piligrimai“ premjera ir išsyk pelnė geriausio filmo apdovanojimą „Horizontų“ programoje. Lietuvos kino teatrų žiūrovai taip pat turėjo galimybę išvysti šį filmą. Anot Marijos Fridinovaitės, Laurynas Bareiša kalba kino kalba, kuri įkvepia – kiekvienas filmo kadras preciziškas ir tikslus, „Piligrimai“ žavi branda ir kūrybinėmis aspiracijomis.

Įdomu, kad L. Bareiša iš pradžių studijavo matematiką – Vilniaus universitete įgijo bakalauro laipsnį, tačiau kino trauka nugalėjo: įstojo į LMTA mokytis vaizdo operatoriaus specialybės, o 2016 m. baigė vaizdo režisūros magistrantūros studijas. Šiandien jis yra LMTA Kino ir televizijos katedros docentas. Dar studijuodamas LMTA režisierius subūrė savo bendraminčių komandą, su kuria dirba iki šiol, o jo filmuose užimti jo kartos aktoriai.

Beata Baublinskienė 
2023 02 22