Vasaros mokykla
Naujus studijų metus LMTA doktorantai pasitiko intensyviai besimokydami: keturias dienas kartu su kolegomis iš Latvijos kultūros akademijos jie praleido romantiškoje Stamerienos pilyje, kur klausė paskaitų, dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse bei diskusijose ir konsultavosi su mentoriais – muzikos, kino ir scenos meno ekspertais.
Ši doktorantų vasaros mokykla – bendras Lietuvos muzikos ir teatro akademijos ir Latvijos kultūros akademijos projektas, įgyvendintas siekiant stiprinti šių aukštųjų mokyklų bendradarbiavimą ir plėsti doktorantų kompetencijas, sudaryti galimybę pristatyti savo tyrimus, keistis idėjomis ir mokytis neformalioje aplinkoje. Meno ir menotyros doktorantai dirbo su latvių kompozitoriumi Kristu Auznieku, britų muzikologu ir pianistu Julianu Hellaby, suomių dokumentinio kino kūrėja Susanna Helke ir Didžiojoje Britanijoje meninius tyrimus atliekančia aktore Ilona Krawczyk, taip pat su LMTA mokslininkėmis, kuruojančiomis meninius tyrimus – muzikologe Lina Navickaite-Martinelli ir teatrologe Ramune Balevičiūte. Ramunė Balevičiūtė taip pat moderavo viešą diskusiją apie tyrimų reikšmę profesionalaus menininko karjerai.
„Esu labai dėkinga Latvijos kultūros akademijos rektoriui Dāviui Sīmaniui už galimybę surengti doktorantų vasaros mokykloje tokie nepaprastoje vietoje – Stamerienos pilyje. Regis, jau vien praeities slėpinių prisigėrusios sienos, senovės auros apgaubti kambariai ir terasos, taip pat pilį supantis nuostabus parkas – pati aplinka skatino naujas įžvalgas ir kūrybiškumą. Sutarėme, kad projektą tęsime ir tobulinsime ir kitais metais“, – sakė viena iš stovyklos organizatorių, LMTA meno ir mokslo prorektorė Ramunė Balevičiūtė.
„Doktorantų vasaros mokykla man buvo apie pažinimo, smalsumo provokavimo ir atradimo procesus. Labai džiaugiuosi, kad turėjome galimybę dalintis koncentruota mokslo ir meninių tyrimų erdve su programos lektoriais – skirtingų sričių menininkais-tyrėjais bei kitais meno doktorantais. Jaučiu, kad tiek paskaitos, tiek individualios sesijos su mentoriais ar pokalbiai su kitais doktorantais ne tik praplėtė žinių lauką, bet ir padėjo geriau įsiklausyti į savo pačios atliekamą meninį tyrimą. Atrodo, kad doktorantų vasaros mokyklos programa sukūrė erdvę, leidžiančią iš kitų perspektyvų stebėti savo tyrimo procesą, aptikti jo trūkumus, užčiuopti galimus jų sprendimus ir pažadinti smalsumą judėti pirmyn“, – patirtimis dalijosi meno doktorantė, teatro režisierė Monika Klimaitė-Daunienė.
Kita vasaros mokyklos dalyvė, kino kūrėja Miglė Križinauskaitė-Bernotienė pabrėžė galimybę tobulėti tarpdisciplininiame ir tarptautiniame kontekste. „Labai vertinu tai, kad teminis dėmesys meniniams tyrimams, ypač „dreamvoice“ technikai, puikiai atitiko mano meninės praktikos ir meninio tyrimo interesų sritį. Dalyvaudama doktorantūros vasaros mokykloje galėjau pasisemti neįkainojamų įžvalgų iš dėstytojų, mentorių ir kolegų, kurių skirtingos perspektyvos ir patirtis meninių tyrimų srityje labai praturtino mano suvokimą. Programos struktūra, kurią sudarė paskaitos, seminarai, individualios sesijos su mentoriais ir bendros kūrybinės laboratorijos, suteikė visapusišką ir įtraukiančią mokymosi patirtį“, – džiaugėsi meno doktorantė.
2024 08 29
2021 m. rugpjūčio 17–20 d. Klaipėdos fakultete vyko Vasaros mokykla Lietuvos muzikos ir teatro akademijos bei kitų aukštųjų mokyklų meno ir menotyros krypčių doktorantams.
Vasaros mokyklos tikslas – meninių tyrimų paradigmos įvietinimas Lietuvos mokslo ir meno tyrimų terpėje, praplečiant meninių tyrimų sampratą, stiprinant doktorantų gebėjimus rengti aukštesnės kokybės meno projektus ir juos pristatyti. Pastarąjį dešimtmetį tarptautinėje kultūros, mokslo ir švietimo erdvėje ypač išplitę meniniai tyrimai skatina naujų kultūros ir meno produktų atsiradimą, glaudesnį menininkų ryšį su visuomene, sklandesnę kūrybinių inovacijų plėtrą, sąlygoja efektingesnį tyrėjų ir menininkų bendradarbiavimą.
Vasaros mokyklos seminaruose ir paskaitose buvo pristatytos pagrindinės Europos aukštųjų mokyklų meninių tyrimų tendencijos, aptarti klausimai, iškylantys rengiant baigiamuosius meno projektus. Doktorantai buvo supažindinti su tokių projektų kūrimo ir modeliavimo strategijomis bei metodologijomis. Doktorantai pristatė savo meno projektus, akcentuodami tyrimų metodų pasirinkimą ir jų taikymą rengiant projektus, dalyvavo akademinės etikos, kūrybinio rašymo seminaruose, edukaciniame renginyje.
Projektą finansavo Lietuvos mokslo taryba.
Vasaros mokyklos dėstytojai:
Ramunė Balevičiūtė – LMTA docentė, Humanitarinių mokslų daktarė, teatro kritikė ir tyrėja, knygų ir straipsnių autorė, taip pat knygų ir straipsnių rinktinių sudarytoja, leidinio „Teatro žurnalas“ vyriausioji redaktorė. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje dėsto teatro istoriją, veda teatro kritikos seminarus, vadovauja baigiamiesiems darbams ir yra Meno istorijos ir teorijos katedros vedėja. Aktyviai dalyvauja meno doktorantūros veikloje. Svarbiausios interesų sritys: meniniai tyrimai, vaidyba, teatro ir kognityvinio mokslo sąsajos, teatras vaikams.
Lina Navickaitė-Martinelli – LMTA profesorė, vyresnioji mokslo darbuotoja. Humanitarinių mokslų (muzikologija) daktaro laipsnį įgijo Helsinkio universitete. Skaitė kviestines paskaitas Lietuvoje, Ispanijoje, Nyderlanduose, Norvegijoje, Portugalijoje, Serbijoje ir Suomijoje, organizuoja ir moderuoja meno, kultūros ir mokslo renginius, dalyvauja nacionaliniuose ir tarptautiniuose mokslo, kultūros plėtros ir edukacijos projektuose. Knygų „Pokalbių siuita: 32 interviu ir interliudijos apie muzikos atlikimo meną“ (2010) ir „Piano Performance in a Semiotic Key: Society, Musical Canon and Novel Discourses“ (2014) autorė. 2013 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įkūrė ir nuo tol kuruoja meninių tyrimų ir atlikimo studijų platformą HARPS. 2012–2014 m. ji buvo Europos aukštųjų muzikos mokyklų (AEC) projekto „Polifonia“ tarptautinės darbo grupės „Meniniai tyrimai“ narė, kartu su grupe parengė vadovą apie meninių tyrimų integravimą į magistrantūros studijas. Nuo 2017 m. – AEC muzikos meninių tyrimų platformos EPARM darbo grupės narė. Nuo 2016 m. kartu su tarptautiniais partneriais organizuoja muzikos atlikimo ir meninių tyrimų festivalį-konferenciją „Doctors in Performance“.
Johannes Maria Schmit – režisierius, išsilavinimą įgijo Vokietijoje, Ernsto Buscho aukštojoje teatro mokykloje, Berlyne. Dirbo įvairiuose teatruose ir nepriklausomuose projektuose. Ilgametį bendradarbiavimą su Berlyne gyvenančiu rašytoju ir aktoriumi Tucké Royale vainikavo debiutas kine; 2018 m. filmas pelnė pagrindinį prizą kino festivalyje „Max Ophüls Preis“. Johannes Maria Schmit taip pat skaito paskaitas ir veda praktinius užsiėmimus. Neseniai Ciuricho menų universitete vedė kursą apie šiuolaikines Stanislavskio sistemos interpretacijas. Nuo 2019 studijuoja meno doktorantūrą Stokholmo menų universitete. Jo tyrimų sritis “ režisieriaus ir aktorių bendradarbiavimas repeticijų procese.
Laimutė Jakavonytė – LMTA docentė, Humanitarinių mokslų (filosofija) daktarė. Nuo 1993 m. iki šiol dirba VU Filosofijos fakulteto Filosofijos katedroje, nuo 1990 m. iki šiol vadovauja Lietuvos muzikos akademijos Filosofijos ir kultūros mokslų katedrai. Nuo 1997 m. veda seminarus, kursus Valstybės tarnautojo etikos, Bendravimo etikos ir kultūros, Efektyvaus ir etiško bendradarbiavimo, Dalykinio etiketo ir protokolo temomis. Nuolat dalyvauja įvairiuose tarptautiniuose projektuose. Tobulinosi ir dėstė Kopenhagos universitete (Danija), Džordžtauno universitete (JAV), Centrinės Europos universitete (Vengrija), Kembridžo universitete (Jungtinė Karalystė), Lundo universitete (Švedija), Sofijos universitete (Bulgarija), Marijos Kiuri Skladowskos Universitete Liubline (Lenkija). Skaitė pranešimus keliose dešimtyse prestižinių mokslinių konferencijų ir kongresų, dalyvavo organizuojant ne vieną tarptautinį mokslininkų forumą Lietuvoje.
Laima Sruoginis – rašytoja, vertėja. Baigė Rutgerso universitetą (Naujojo Džersio valstija). Nuo 1994 m. Vilniaus universitete ir Vytauto Didžiojo universitete dėsto poezijos vertimo teoriją ir kūrybinį rašymą. Parašė knygas Lenino galva ant padėklo (Lenin’s Head on a Platter 2008), Vaiduoklis Hanos salone (The Ghost in Hannah’s Parlor 2009), Vertėjas (The Interpreter 2011), vadovėlį Rašyti gali kiekvienas (2010), knygą Kelionė į širdies užkampius (Journey into the Backwaters of the Heart 2012), romaną Tai ne mano dangus (This is Not My Sky 2014). Į anglų kalbą verčia XX–XXI a. pradžios lietuvių poeziją ir prozą. Yra parašiusi novelę ir 6 pjeses, kurios buvo atliktos Europoje, Honkonge ir JAV. Pelnė nemažai padovanojimų, tokių kaip National Endowment for the Arts grant in Literature ir dvi Fulbraito stipendijas.
Barbara Lüneburg‘s artistic worlds are rooted in the classical and extend deeply into contemporary music and multimedia performance. Lüneburg has appeared as a soloist and composer across Europe, both Americas, Asia and New Zealand, and worked as artistic director and violinist of ensemble Intégrales, an ensemble for contemporary chamber music, for almost twenty years. Countless compositions were written for and in collaboration with her. Barbara Lüneburg has featured on CDs and DVDs documenting the versatility and highest standard of her performing abilities. Her interests in artistic research are as diverse as her artistic work. From 2014 to 2018 she led the research project TransCoding – From Highbrow Art to Participatory Culture, in which she involved an online community in the creation of a multimedia work via social media. In 2021 the monograph Ludified of which she was one of the editors, and at the same time author and performer was published as part of the artistic research project gappp.net that investigated the effect of game elements in multimedia works on composition, performance and the audience. Lüneburg is professor of artistic research and head of the doctoral programs at Anton Bruckner Private University (Austria).
www.barbara-lueneburg.com | transcoding.info | gappp.info